Televízny program na Slovensku

Autor: Gabriel Čajko | 13.11.2011 o 23:28 | (upravené 13.11.2011 o 23:51) Karma článku: 9,54 | Prečítané:  1769x

Tí starší si pamätajú, že za socializmu program televízií (resp.televízie) nič neznamenal. Jednak preto, že zaujímavých programov bolo ako šafranu. A jednak preto, že všetko čo bolo napísané, vlastne neplatilo. S výnimkou Televíznych novín, ktoré bývali myslím o 19,30.

Ľudia sa poväčšine snažili pozerať zahraničné programy, kto býval blízko rakúskych alebo nemeckých hraníc, tomu bolo hej. A čo bolo zvláštne, tam bol poriadok i v televíznych programoch. Kto nemal dosah na rakúsku tlač (ak sa nemýlim, frekventovaný bol rakúsky denník Volkstimme - Hlas ľudu), mohol sa spoľahnúť na akýchsi "disidentov", ktorí dobrovoľne prekladali program ORF, kopírovali ho a distribuovali. Dodnes netuším, koho takéto "samizdaty" tak bavili, že na tom pracoval bez nároku na odmenu. Pravda je, že ten preklad z nemčiny dosť pokrivkával, dodnes si pamätám veľmi vtipný preklad. Na rakúskej televízii bežal seriál myslím s názvom "The bold and the beautiful", v Rakúsku ho prekladali ako "Reich und arms". A naši prekladatelia to preložili do slovenčiny ako "Ríša a rameno". Kto nepoznal pozadie seriálu, tešil sa na vojenský seriál a bol nemilo prekvapený.

Napriek týmto drobným prešľapom boli tie programy spoľahlivé a divák vedel, kedy si má sadnúť k obrazovke a čo budú vysielať. Či to budú politické diskusie, Zeit im Bild, hudobné programy pre mládež v nedeľu popoludní. Alebo v pondelok v neskorých večerných hodinách zväčša erotický film na ktorý sa tešila

veľká časť populácie. A na druhý deň v práci bolo o čom diskutovať.

 

Komerčné televízie sú jedným z dôsledkov demokratizácie. Nedá sa nič robiť, sú tu a treba s nimi počítať. Na túto tému bolo už množstvo diskusií a táto problematika sa nedá popísať v pár riadkoch. Zaujímavé však je, že vo svojich začiatkoch mali kopu nápadov, prinášali nielen nové zahraničné filmy ale i diskusné politické relácie a zábavné programy na úrovni. Neviem, čo sa stalo že tieto programy sa prakticky vytratili. Manažéri, ktorí majú na starosti výber programov, stratili fantáziu. Alebo ich šéfovia, či šéfovia šéfov. Ide im o veľmi lacnú zábavu, ktorá má tak klesajúcu úroveň že o pár rokov už nebude kam klesnúť. Ohlupovanie národa, ktorý z veľkej časti s takýmto postupom súhlasí, rozširuje rady tých ohlupovaných.

Čo je však zarážajúce,  že divákov neuráža ani vulgárny program, kde už po ôsmej hodine večer možno počuť výrazy, ktoré kedysi v televízii nebolo možné počuť ani o štvrtej ráno. A tieto vulgarizmy sa stávajú postupne súčasťou všetkých programov.

A ešte zarážajúcejšie je, že týchto divákov neuráža ani frekvencia a dĺžka reklám. Dotyčný divák si sadne pred svoj obľúbený seriál, ktorý začne s oneskorením cca 15 minút. Mimochodom, takýto časový sklz býval na Slovensku pri vysielaní za socializmu. Nebolo to však z dôvodu reklamy, vtedy stačila jedna - dve reklamy a divák mal dosť.

Seriál teda začne s tým sklzom cca 15 minút. Potom idú titulky a po ich skončení asi po 3 minútach nasleduje reklama. Samozrejme, veľmi zaujímavá a pútavá reklama, zväčša na nejakého mobilného operátora. Tieto reklamy, ktoré sa donekonečna opakujú a myslím ani nemôžu mať komerčný efekt, vlastne divákovi zvyšujú poplatky za mobilný telefón ktoré sú podľa zverejnených údajov na Slovensku drahšie cca trikrát oproti Rakúsku.

Takže divák si môže vybrať čo urobí, lebo reklama trvá nejakých 10 - 15 minút. Málokto reklamu dokáže sledovať, keďže sa stále opakuje.  A keďže divák nie je náročný, s radosťou dopozerá celý seriál. Majú to dobre spočítané.

A stále počítajú. Je známe, že televízie pri konkurenčnom boji vôbec nehľadia na diváka a zaraďujú totožné programy v rovnakom čase. A nielen to, menia vysielacie časy veľmi operatívne, takže vlastne sa nedá na žiadny zverejnený program ani spoľahnúť. Napríklad dnes, v nedeľu 13.novembra popoludní. Na TV Doma mal byť o 13,10 Columbo (ktorý mimochodom už asi mesiac vysielajú v inom čase ako je v TV programoch). Televízia vysielala nejaký film. Na STV 2 mala byť podľa programu o 13,40 Veľká cena Abu Dhabi. Televízia v tomto čase vysielala hokejový turnaj z Nemecka. Na ostatných televíziách boli tiež programy buď posunutú alebo ich vôbec nevysielali. Zaujímavé, že české televízie vysielali podľa programu.

Čo má robiť divák? Ak je veľmi náročný, tak televíziu zväčša nepozerá. Ak je priemerne náročný, mal by sa správať ako náročný a "vychovávať" televíziu. A podpriemerne náročný - ten bude pozerať všetko.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?